Máte vy nebo vaše dítě odpor ke škole? Nemůžete se naučit cizí řeč? Dodnes nemůžete přijít na jméno matikáře ze základky?
Leckdo zakončí školu s vyznamenáním, ale na naučené informace časem vzpomíná jen horko těžko.
Věděli jste, že může být takové biflování nezdravé?
Pokud vás zajímá, co takové zdánlivě neškodné učení může způsobit, čtěte dál.
Výhodou logického chápání je, že nemusíme biflovat slovo od slova. Když něco pochopíme, dokážeme pak danou věc vysvětlit vlastními slovy. Pokud dobře rozumíme tématu, jak to či ono funguje, dokážeme o dané věci mluvit vlastními slovy. Má to pro nás logiku. Nepotřebujeme hustit do hlavy jednu informaci za druhou, slovo za slovem, písmenko po písmenku.
Nemusíme mít nervy z toho, že když nám z nervozity vypadne jedno slovo, nabiflovanou větu už pak nedáme dohromady, protože se nemáme o co logicky opřít.
Na každého má biflování jiný dopad. Záleží na předpokladech a intenzite biflování. Ta lepší varianta je, že nasyslené informace bez pochopení, časem z hlavy vymizí. Jelikož informace nejsou ukotvené logickým konstruktem – vykouří se.
Někdy to ale může mít i horší dohru.
Nepřetržitým biflováním se jednostranně přetěžuje mozkové centrum. Aby se systém nezhroutil, je potřeba, aby mozek vy/přepnul a odpočinul si.
Odpočívat můžeme aktivně nebo pasivně. Je důležité změnit činnost na takovou, při které používáme jinou část mozku. Vhodné je tedy jít do přírody, zasportovat si, malovat, poslouchat hudbu atp.
Dnešní systém školství je poněkud zavádějící ve smyslu vzdělávání. Často je praktikované a podporované tzv.biflování (,,Je mi jedno, jestli tomu rozumíš. Chci abys mi odříkal/a to, co jsem ti minule nadiktoval/a. Je mi jedno co si o tom myslíš. Není na to čas, musíme dodržet osnovy. „).
Na studenty je někdy vyvíjen abnormální tlak ze strany školy. Často se po nich chce memorování obrovského množství informací. Studenti se učí ve škola, pak doma a čas k regeneraci je opomíjený.
Pokud takovou jednostrannou zátěž nekompenzujeme a neumožníme našemu mozku odpočívat, postará se o sebe sám. A protože náš mozek není hloupý, i když to tak někdy u zkoušek může vypadat, jednoduše si pomůže sám.
Jak? Hodí si nohy na horu a jednoduše zahájí odpočinek. Což by nebylo vůbec špatné, kdyby se ale neodporoučel zrovna ne chvíli, kdy ho zrovna potřebujeme mít aktivní. Mozek se totiž může začít vypínat ve chvíli, kdy jsme zkoušení, máme prezentaci nebo přednášku. Jakmile se dostaneme do určitého stresu, dostaví se EROR!
Když je mozek ve fázi, že se vypíná, těžko informace zpracovává a těžko je také přijímá.
Znáte to taky?
Nic nejde do hlavy, ale ani ven. Pusto a prázdno!
Ocitáme se v začarovaném kruhu. Když nemá mozek vytrénovanou logiku, nezbývá než informace biflovat. Ale už to dost drhne.
Když nám něco nejde, je to nepříjemné a máme tendenci se tomu vyhýbat. Jenomže učit se a vydělávat peníze potřebujeme, na tom se asi shodneme.
Jenomže co se děje, když něco/někam musíme, i přes naší nevoli?
Vzniká odpor. Tedy odpor ke škole, ke vzdělání, odpor k práci, odpor cokoli se učit, nebo odpor cokoli chápat. Protože to nejde a ještě k tomu to bolí.
Přirozená logika pokulhává a přichází odpor k novým věcem. Všichni víme, že obranou může být i útok. V tomto přípdě to bývá dehonestace nebo zesměšňování toho, do čeho sám dotyčný nevidí, čemu sám nerozumí. Vzniká nedůvěra k pokrokovým věcem a také odpor ke změnám.
Když je mozek dlouhodobě přetěžován, může se bránit tak, že si jednoduše nastaví jakousi ochrannou kontrolku. Ta se při pohledu na učebnici, na učitele, vstupem do třídy nebo jen při pomyšlení na školu automaticky zapne a mozek se vypne – prostě usne.
Pro každé dítě je velmi důležitá sportovní aktivita, která umožňuje kompenzovat přemíru učení. Každé dítě je ale v jiné fázi vývoje, a proto by míra učení by měla být individuální. Pokud je vyvíjen tlak ze školy, může dítě podpořit rodič tím, že bude respektující k tempu dítěte. Může citlivě nastavit čas učení a dbát na sportovní aktivitu.
Pokud má dítě, ale i dospělý, blok k učení nebo má stres ze školy, lze to pomalu a s velkým citem trénovat. V takové situaci umí velmi pomoci postklasická homeopatie. Pracuje nejen na psychické úrovni, kde případný odpor k učení uvolní, ale i na té fyzické, kde zablokované mozkové centrum dokáže zase zpřístupnit. Stejně jako je to u řešení nemocí, tak i tady záleží na tom, jak dlouho potíže trvají a v jakém jsou rozsahu.
Pokud chcete své potíže začít řešit nebo potřebujete individuální konzultaci, napište mi SEM, ráda vám pomohu. Zvu vás také do soukromé supiny Kořeny svízele – Vědomá žena a zdravé dítě , kde pravidelně sdílím informace o zdraví a inspiraci pro osobní růst.
S Láskou